Learning Media of Physics-Based on Google Sites with QR Code on Particle Dynamics Material

Suci Prihatiningtyas, Muhammad Hilmi Arrofi’uddin, Novia Ayu Sekar Pertiwi

Abstract



The purpose of this research is to describe the feasibility of physics learning media and user responses when using Google Sites with QR codes as physics learning media on particle dynamics material. This research is research and development (R&D) using the Borg & Gall teaching model. The data collected in this research were in the form of student response data and media feasibility tests. Media feasibility sheets and student questionnaires as research instruments. Data analysis used descriptive qualitative and quantitative analysis. The results showed that the proportion of material experts and media experts for Google Sites-based physics learning media with QR codes on particle dynamics material was 88.9% with very good criteria. Overall, the user response rate was 88.9% after using Google Sites-based physics learning media with QR codes on particle dynamics material having very good criteria. From the results of this development study, it was concluded that the Google Sites-based physics learning media with a QR code on particle dynamics material met the requirements and criteria, was very useful, and was very good and feasible to be used as a physics learning tool for high school class X students.


Keywords


Particle dynamics, Google Sites with QR, learning media

References


Adzkiya, D. S., & Suryaman, M. (2021). Penggunaan media pembelajaran google site dalam pembelajaran Bahasa Inggris Kelas V SD. Educate: Jurnal Teknologi Pendidikan, 6(2), 1–7 10 32832 6 2 4891.

Agustini, S. (2021). Penerapan media pembelajaran QR code berbantuan canva untuk meningkatkan hasil belajar akuntansi. Jurnal Nalar Pendidikan, 9(1), 1–10.

Ari, A. (2022). Pembuatan google sites berbasis online learning sebagai media pembelajaran IPA SMP Kelas IX.

Arikunto, S. (2001). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktek. Rineka Cipta.

Asnur, M. N. A. (2018). Pemanfaatan QR-code sebagai media pembelajaran Bahasa Asing pada Perguruan Tinggi di Indonesia. in Prosiding Seminar Nasional Dies Natalis UNM Ke 57 (pp. 253–260). Badan Penerbit UNM.

Betz, C. L. (2019, January 1). Generations X, Y, and Z. Journal of Pediatric Nursing. W.B. Saunders. https://doi.org/10.1016/j.pedn.2018.12.013

Chun C, Dudoit K., & Fujihara S. (2016).Teaching Generation Z at the University of Hawaii

Hasanah, D., & Setiawati, N. (2021). Penggunaan Google Meet Dan Kendalanya Dalam Pembelajaran Daring Bahasa Jepang Di SMAN 1 Cibarusah. KAGAMI: Jurnal Pendidikan Dan Bahasa Jepang, 12(1), 1-13.

Kusumaningtyas, R., Sholehah, I. M. A., & Kholifah, N. (2020). Peningkatan Kualitas Pembelajaran Guru Melalui Model dan Media Pembelajaran bagi Generasi Z. Warta LPM, 23(1), 54-62.).

Mardin, H., & Nane, L. (2020). Pelatihan Pembuatan dan penggunaan google sites sebagai media pembelajaran kepada guru Madrasah Aliyah Se-Kabupaten Boalemo. Jurnal Abdimas Gorontalo (JAG, 3(2), 78–82.

Mustakim, S., Walanda, D. K., & Gonggo, S. T. (2013). Penggunaan QR code dalam pembelajaran pokok bahasan sistem periodik unsur pada kelas X SMA labschool untad. Jurnal Akademika Kimia, 2(4), 215–221.

Nawawi, M. I. (2020). Pengaruh media pembelajaran terhadap motivasi belajar: tinjauan berdasarkan karakter generasi z. Jurnal Penelitian dan Pengkajian Ilmu Pendidikan: e-Saintika, 4(2), 197-210.

Ngafifah, S. (2020). Penggunaan google form dalam meningkatkan efektivitas evaluasi pembelajaran daring peserta didik pada masa covid19 di SD it Baitul Muslim way jepara. As-Salam: Jurnal Studi Hukum Islam & Pendidikan, 9(2), 123-144.

Novemby, K. P. (2021). Pengembangan media pembelajaran berbasis web google sites materi hukum Newton Pada Gerak Benda.

Pratama, F. R. A., & Khotimah, K. (2020). Pengembangan modul berbantuan QR code materi orkestrasi mata pelajaran seni budaya untuk peserta didik kelas xi di SMA Negeri 19 Surabaya. Jurnal, Tahun, 0–7.

Prihatiningtyas, S., Umardiyah, F., & Wardani, D. K. (2022). Bahan ajar digital sebagai inovasi dalam dunia pendidikan di era revolusi industri 4.0. studi literatur. Prosiding Seminar Nasional Ilmu Pendidikan Ke-1. Lampung: 31 Mei 2022.

Rijal, A. S., & Jaya, R. (2020). Pengembangan media pembelajaran berbasis web untuk meningkatkan kreativitas guru. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial Dan Budaya, 6(1), 81 10 32884 6 1 238.

Rikani, R., Istiqomah, I., & Taufiq, I. (2021). Pengembangan media pembelajaran matematika berbasis google sites pada materi sistem persamaan lnier tiga variable (SPLTV. In Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika (Vol.6 (pp. 54–61).

Salsabila, F., & Aslam, A. (2022). Pengembangan media pembelajaran berbasis web google sites pada pembelajaran IPA Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 6088–6096.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian. https://ebook.samsurijal.com/id/buku-sugiyono-2016.pdf

Tambunan, M. A., & Siagian, P. (2022). Pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis website (Google Sites) pada materi fungsi di SMA Negeri 15 Medan. Humantech: Jurnal Ilmiah Multidisiplin Indonesia, 1(10), 1520–1533.

Taufik, M., & Doyan, A. (2022). Pengembangan media pembelajaran fisika berbasis google sites untuk meningkatkan kemampuan penguasaan konsep dan berpikir kritis peserta didik SMA. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(3), 1167–1173..




DOI: http://dx.doi.org/10.31258/jgs.10.2.134-143

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Suci Prihatiningtyas, Muhammad Hilmi Arrofi’uddin, Novia Ayu Sekar Pertiwi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Jurnal ini terdaftar dan terindeks pada: