Provision of Physics E-Comics to Improve Student Learning Outcomes on Straight-Motion Material at MTs Negeri 1 Kayong Utara

Nur Khanifatul Latifah, Tomo Djudin, Hamdani Hamdani

Abstract



The research was conducted to know the effectiveness of providing e-comics related to straight-motion material for improving student learning outcomes in class VIII MTsN 1 Kayong Utara. This type of research is experimental research that applies a non-equivalent control group design with an intact group random sampling technique. Based on the research data, the results were obtained, namely: 1) students who received e-comics and those who did not receive e-comics, their learning outcomes increased. The increase in learning outcomes in the experimental class was higher than that in the control class; 2) a significant difference was found in the learning outcomes of students who used e-comics and those who did not use e-comics with Sig. (2-tailed) < 0.05; 3) the provision of e-comics in learning is obtained with an effective level of 0.82 in the effective category. Therefore, e-comic media is effectively used in learning straight-motion material in class VIII MTsN 1 Kayong Utara.


Keywords


Physics e-comic, learning outcomes, straight-motion

References


Aeni, W.A., & Yusupa, A. (2018). E-Komik learning media model for senior high school. Jurnal Teknologi Pendidikan, 6(1), 01-106.

Agustin, H.A., Bektiarso, S., & Bachtiar, R.W. (2018). Pengembangan modul komik fisika pada pokok bahasan hukum kepler di SMA Kelas XI. Jurnal Pembelajaran Fisika, 7(2), 168-174.

Andariyani, F., Kusmariyani, & Nyoman, N. (2019). Pengaruh media komik berwarna terhadap hasil belajar IPA siswa. Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran, 2(3), 341-350.

Aulia, J., Permana, N.D., Zarkasih, & Nova, T.L. (2020). Meta-analisis pengaruh penerapan pendekatan saintifik berbantuan komik terhadap hasil belajar IPA siswa SMP. Journal of Natural Science and Integration, 3(1), 70-76.

Dimyati, M., & Moedjiono. (2006). Belajar dan pembelajaran. Jakarta: Proyek Pembinaan dan Peningkatan Pendidikan.

Irwandani & Juariah, S. (2016). Pengembangan media pembelajaran berupa komik fisika berbantuan sosial media instagram sebagai alternatif pembelajaran. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 05(1), 33-42.

Kusumasari, W., Darmadi, W., & Saehana, S. (2021). Pengembangan media pembelajaran webcomic fisika webtoon untuk siswa SMP pada pokok bahasan hukum newton. Jurnal Pendidikan Fisika Tadulako, 9(1), 50-56.

Mustakim. (2020). Pengembangan media pembelajaran komik fisika menggunakan aplikasi pixton berbasis pendekatan kontekstual di Madrasah Tsanawiyah Al-Furqon Kota Jambi. http://www.repository.uinjambi.ac.id/4940

Nastiti, Rahajeng. (2019). Pengembangan media pembelajaran komik fisika SMA berbasis instagram dengan aplikasi comic life pada pokok bahasan gerak lurus. http://repository.um.ac.id/eprint/18940

Nasution, S. (1990). Berbagai pendekatan dalam proses belajar-mengajar. Jakarta: Aksara.

Nugraheni, Nursiwi. (2017). Penerapan media komik pada pembelajaran matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Refleksi Eduka Tika, 7(2), 111-117.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Misykat, 3(1), 171-187.

Purnamasari, H., Siswoyo, & Serevina, V. (2018). Pengembangan media pembelajaran e-komik pada materi dinamika rotasi. Prosiding Seminar Nasional Fisika (E-Journal), 7(1), 29-35.

Salsabila, U.H., Agustian, N. (2021). Peran teknologi pendidikan dalam pembelajaran. islamika: Jurnal Keislaman dan Ilmu Pendidikan, 3(1), 123-133.

Slameto. (2010). Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sugiyono. (2015). Metode penelitian pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Supardi, U.S., Leonard, Suhendri, H., & Rismurdiyati. (2018). Pengaruh media pembelajaran dan minat belajar terhadap hasil belajar fisika. Jurnal Formatif, 2(1), 71-81.

Suparman, I.W., Eliyanti, M., & Hermawati, E. (2020). Pengaruh penyajian materi dalam bentuk komik terhadap minat baca dan hasil belajar. Jurnal Penelitian Pendidikan, 7(1), 57-64.

Suparmi. (2018). Penggunaan media komik dalam pembelajaran ipa di sekolah. Journal of Natural Science and Integration, 1(1), 62-68.

Utami, L.S., Sabaryati, J., Darmayanti, N.W.S., & Fitriani, E. (2020). Pengaruh komik lipat sederhana terhadap hasil belajar fisika di MTs Nurul Ishlah Gegelang. Jurnal Sains dan Teknologi, 3(1), 50-57.




DOI: http://dx.doi.org/10.31258/jgs.10.2.112-119

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Nur Khanifatul Latifah, Tomo Djudin, Hamdani hamdani

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Jurnal ini terdaftar dan terindeks pada: