The Effectiveness of Using Student Worksheets Based on Problem Based Learning Class XI on Elasticity and Hooke's Law Materials on Students' Problem-Solving Ability

Normilawati Normilawati, Hadma Yuliani, Nur Inayah Syar, Nadia Azizah

Abstract



The use of learning tools such as Student Worksheets (LKS) can support the success of learning, especially Problem Based Learning (PBL) based worksheets in which there are also steps to train students' solving skills. This research aims to determine the effectiveness of using PBL-based worksheets on students' problem-solving abilities. This research is quantitative research with an experimental method (pre-experimental designs (nondesign)) with one group pretest-posttest design. The data collection technique used is in the form of description questions to measure students' problem-solving abilities. The subjects of this research were students of class XI SMA Negeri 1 Palangka Raya, amounting to 35 people. The analysis used in this research is using effect size analysis. based on the results of the research conducted, it can be concluded that the effectiveness of using PBL-based worksheets on problem-solving abilities has proven to be effective through effect size analysis with an effect size of 1.44 which is included in the high category.


Keywords


Effectiveness, PBL-based worksheets, problem-solving ability

References


Ahmad, A., & Jaya, I. (2021). Biostatistik: Statistik dalam Penelitian Kesehatan. Jakarta: Kencana.

Aldila, S., & Mukhaiyar, R. (2020). Efektivitas Model Pembelajaran Problem Based Learning pada Mata Pelajaran Dasar Listrik dan Elektronika di Kelas X SMK Negeri 1 Bukittinggi. Journal of Multidicsiplinary Research and Development, 2(2), 51-57.

Amalia, S. R. (2017). Analisis Kesalahan Berdasarkan Prosedur Newman dalam Menyelesaikan Soal Cerita Ditinjau dari Gaya Kognitif Mahasiswa. Aksioma, 8(1), 17-30.

Anggraini, R., Wahyuni, S., & Lesmono, A. D. (2016). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Berbasis Keterampilan Proses di SMAN 4 Jember. Jurnal Pembelajaran Fisika, 4(4), 350-356.

Anggreni, Y. D., Festiyed, & Asrizal. (2019). Meta-Analisis Pengaruh Model Pembelajaran Project Based Learning Terhadap Kemampan Berpikir Kritis Peserta Didik SMA. Pillar of Physics Education, 12(4), 881-888.

Anugraheni, I. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berbasis Pendidikan Karakteri Kreatif di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 8(2), 1-7.

Ardina, F. R., & Sa'dijah, C. (2016). Analisis Lembar Kerja Siswa dalam Meningkatkan Komunikasi Matematis Tulis Siswa. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(2), 171-180.

Assegaf, A., & Sontani, U. T. (2016). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berfikir Analitis Melalui Model Problem Based Learning (PBL). Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(1), 38-48.

Azizah, R., Yuliati, L., & Latifah, E. (2015). Kesulitan Pemecahan Masalah Fisika pada Siswa SMA. Jurnal Penelitian Fisika dan Aplikasinya, 5(2), 44-50.

Damayanti, D. S., Ngazizah, N., & Kurniawan, E. S. (2013). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) dengan Pendekatan Inkuiri Terbimbing untuk Mengoptimalkan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik pada Materi Listrik Dinamis SMA Negeri 3 Purworejo Kelas X Tahun Pelajaran 2012/2013. Radiasi, 3(1), 58-62.

Dazrullisa, & Hadi, K. (2018). Pengaruh Lembar Kerja Siswa (LKS) Berbasis Kearifan Lokal Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Bangun Datar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(2), 50-62.

Dewi, K., Ariawan, I., & Gita, I. (2019). Analisis Kesalahan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Tabahan. Jurnal Pendidikan Matematika Undiksha, 10(2), 43-52.

Dwianjani, N. K., Candiasa, I. M., & Sariyasa. (2018). Identifikasi Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Numerical, 2(2), 153-166.

Fannie, R. D., & Rohati. (2014). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Berbasis POE pada Materi Program Linear Kelas XII SMA. Jurnal Sains dan Matematika, 8(1), 96-109.

Farida, N. (2015). Analisis Kesalahan Siswa SMP Kelas VIII dalam Menyelesaikan Masalah Soal Cerita Matematika. Aksioma, 4(2), 42-52.

Handayani, M. W., Swistoro, E., & Risdianto, E. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Solving Fisika terhadap Kemampuan Penguasaan Konsep dan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas X MIPA SMAN 4 Kota Bengkulu. Jurnal Kumparan Fisika, 1(3), 36-44.

Handayani, S., & Mandasari, N. (2018). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Berbasis Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Penalaran Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 144-151.

Haryati, T., Suyitno, A., & Junaedi, I. (2016). Analisis Kesalahan Siswa SMP Kelas VII dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pemecahan Masalah Berdasarkan Prosedur Newman. Jurnal pendidikan Matematika, 5(1), 8-15.

Jatisunda, M. G. (2017). Hubungan Self-Efficacy Siswa SMP dengan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Jurnal THEOREMS, 1(2), 24-30.

Khayroiyah, S., & Hidayat. (2018). Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa dengan Metode Improve disertai Embedded Test. Jurnal Math Education, 1(1), 1-14.

Kurniawati, I. D. (2018). Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Mahasiswa. Journal of Computer and Information Technology, 1(2), 68-75.

Kusumawati, E., & Irwanto, R. A. (2016). Penerapan Metode Pembelajaran Drill untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas VIII SMP. Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 49-57.

Maulidina, S., & Bhakti, Y. B. (2020). Pengaruh Media Pembelajaran Online dalam Pemahaman dan Minat Belajar Siswa pada Konsep Pelajaran Fisika. Jurnal Kajian, Inovasi dan Aplikasi Pendidikan Fisika, 6(2), 248-251.

Nafiah, Y. N., & Suyanto, W. (2014). Penerapan Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Vokasi, 4(1), 125-143.

Normilawati, Aulia, M., & Yuliani, H. (2020). Analisis Kebutuhan Lembar Kerja Siswa (LKS) Berbasis Problem Based Learning (PBL) pada Materi Tekanan di SMP Kelas VIII. Prosiding Seminar Nasional Fisika 2020 (pp. 20-25). Surabaya: Universitas Negeri Surabaya.

Normilawati, Aulia, M., Yuliani, H., Annovasho, J., & Mardaya. (2021). Validation Analysis of Contextual-Based Comic Learning Media Development on Torque Concept Materials in SMA. Jurnal Riset Fisika Edukasi dan Sains, 8(2), 111-125.

Nurfitriyanti, M. (2016). Model Pembelajaran Project Based Learning Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Jurnal Formatif, 6(2), 149-160.

Ramdhan, M. (2021). Metode Penelitian. Surabaya: Cipta Media Nusantara.

Sambada, D. (2012). Peranan Kreativitas Siswa Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Fisika dalam Pembelajaran Kontekstual. Jurnal Penelitian Fisika dan Aplikasinya, 2(2), 37-47.

Sarah, S., & Maryono. (2014). Keefektifan Pembelajaran Berbasis Potensi Lokal dalam Pembelajaran Fisika SMA dalam Meningkatkan Living Values Siswa. Jurnal Pendidikan Sains, 2(1), 36-42.

Sugiana, I. N., Harjono, A., Sahidu, H., & Gunawan. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Generatif Berbantuan Media Laboratorium Virtual terhadap Penguasaan Konsep Fisika Siswa pada Momentum materi dan Impuls. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 2(2), 61-65.

Supiandi, M. I., & Julung, H. (2016). Pengaruh Model Problem Based Learning (PBL) terhadap Kemampuan Memecahkan Masalah dan Hasil Belajar Kognitif Siswa Biologi SMA. Jurnal Pendidikan Sains, 4(2), 60-64.

Susanto, E., & Retnawati, H. (2016). Perangkat Pembelajaran Matematika Bercirikan PBL untuk Mengembangkan HOTS Siswa SMA. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 3(2), 189-197.

Tanjung, H. S., & Nababan, S. A. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berorientasi Model Pembelajaran Berbasis Masalah (PBM) untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMA Se-Kuala Nagan Raya Aceh. Genta Mulia, 9(2), 56-70.

Yuhani, A., Zanthy, L. S., & Hendriana, H. (2018). Pengarus Pembelajaran Berbasis Masalah terhadap Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 1(3), 445-452.




DOI: http://dx.doi.org/10.31258/jgs.10.1.1-7

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Normilawati Normilawati, Hadma Yuliani, Nur Inayah Syar, Nadia Azizah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Jurnal ini terdaftar dan terindeks pada: