Increasing Students' Motivation and Cognitive Learning Outcomes through the Application of Learning Media Physics Based on Snakes and Ladders Game in Class X SMA

Doni T. Baok, Ruth Novi Kornalia Mellu, Kostan D.F. Mataubenu

Abstract



The purpose of this research is to increase students' motivation and cognitive learning outcomes through the application of physics learning media based on the game of snakes and ladders in senior high school class X related to the material of work and energy. The research method used is a pre-experimental type with a one-group pretest-posttest design research model. Data collection techniques are through test techniques for learning outcomes and questionnaire techniques for student motivation and responses. Data were analyzed based on paired sample t-test technique, N-Gain test, and percentage descriptive. The results of the research obtained an increase in students' cognitive physics learning outcomes based on the results of the t-count score smaller than t-table, a large increase of 38.39% (medium), student learning motivation increased from good category (78.63%) to very good (88.47%), while the students' responses were categorized as very good. Therefore, the use of snakes and ladders game media is effectively applied for learning in SMA class X on the material of work and energy.


Keywords


Learning Media Snakes and Ladders Game, cognitive Learning Outcomes, Learning Motivation

References


Anggraeni, Y., & Aisyah, M. N. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Pocket Book untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa pada Pelajaran PAM. Jurnal Kajian Pendidikan Akuntansi Indonesia, 5(2): 1-10.

Anggreiny, R. A., Ruwanto, & Bambang. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berbasis Permainan Zathura untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Fisika Peserta Didik Kelas XI SMA N 1 Kretek. Jurnal Pendidikan Fisika, 6(6): 530-540.

Fakhry, M. I., Bektiarso, Singgih, & Supeno. (2018). Penggunaan Media Pembelajaran Animasi Berbantuan Machromedia Flash pada Pembelajaran Fisika Pokok Bahasan Momentum, Impuls, dan Tumbukan Kelas X SMA. Jurnal Pembelajaran Fisika. 7(3): 271-277.

Fitriana, N. S. (2018). Pengembangan Media Permainan Ular Tangga Terintegrasi Asmaul Husna pada Pembelajaran Tematik. Skripsi. Lampung: Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Guterres, I. K., Sudarti, Maryani, & Aristya, P. D. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Ular Tangga Berbasis Android pada Pokok Bahasan Gejala Pemanasan Global untuk Pembelajaran Fisika di SMA. Jurnal Pembelajaran Fisika, 7(1), 54-61.

Hake. (1999). Analyzing Change/Gain Scores. https://web.physics.indiana.edu/sdi/AnalyzingChange-Gain.pdf

Maharani, F. G., Indrawati, & Gani, a. A. (2016). Model gi-gi pada Hasil Belajar dalam Pembelajaran Fisika (Materi Teori Kinetik Gas) di SMA. Seminar Nasional Pendidikan, 1, 145-153.

Masgumelar, N. K., & Pinton, S. M. (2021). Teori Belajar Konstruktivisme dan Implikasinya dalam Pendidikan dan Pembelajaran. Islamic Education Journal (GHAITSA), 2(1), 49-57.

Napitupulu, S. M., Hardianti, T., & Syahwin. (2018). Penggunaan Media Ular Tangga Berbasis Macromedia Flash pada Materi GLB dan GLBB Materials on Results Learning Students in Al-Washliyah Medan. Journal of Physics and Science Learning, 2(2), 9-14.

Nugroho, A. P., Raharjo, T., & Wahyuningsih, D. (2013). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Menggunakan Permainan Ular Tangga Ditinjau dari Motivasi Belajar Siswa Kelas VIII Materi Gaya. Journal Pendidikan Fisika, 1(1), 17.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Misykat, 3(1), 171-187.

Putri, D. P. (2019). Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Android untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Siswa. Jurnal Kependidikan dan Sosial Keagamaan, 5(2), 209.

Risabethe, A., & Astuti, B. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Motivasi Belajar dan Karakter Semangat Kebangsaan Siswa Kelas V SD. Jurnal Pendidikan Karakter, 7(1), 34-45.

Sari, Novita., Suryanti, Krisna., Manurung, S. M., & Sintia. (2017). Analisis Penggunaan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Motivasi Peserta Didik terhadap Pembelajaran Fisika Kelas XI MIPA 1 SMA Titian Teras Muaro Jambi. Jurnal Pendidikan Fisika dan Keilmuan, 3(2), 110-112.

Shidik, M. A. (2020). Hubungan Antara Motivasi Belajar dengan Pemahaman Konsep Fisika Peserta Didik Man Baraka. Jurnal Kumparan Fisika, 3(2), 91-98.

Sugiyono. (2013). Cara Mudah Menyusun: Skripsi, Tesis, dan Disertasi. Yogyakarta: ALFABETA.

Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103-114.

Wardani, K. D., & Wiyatmo, Y. (2018). Pengembangan Majalah Fisika Berbasis Contextual Learning untuk Meningkatkan Minat Belajar dan Hasil Belajar Fisika Siswa SMA, 7(6), 594-601.

Yunanti, E. (2016). Hubungan Antara Kemampuan Metakognitif dan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar Biologi Kelas IX MTS N Metro Tahun Pelajaran 2013/2014. Bioedukasi: Jurnal Pendidikan Biologi, 7(2), 81-89.




DOI: http://dx.doi.org/10.31258/jgs.9.2.115-122

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Doni T. Baok, Ruth N.K Mellu, Kostan D.F. Mataubenu

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Jurnal ini terdaftar dan terindeks pada: