ANALYSIS OF IMPLEMENTATION THE THEMATIC INTEGRATED LEARNING SCIENCE IN THE JUNIOR HIGH SCHOOL (SMP) NEGERI 1 TAMBUSAI

Nurhikmah Sasna Junaidi, Afdhal Ridho

Abstract


This study aimed to describe the implementation of thematic integrated science learning at SMP N 1 Tambusai. The research method was quantitative descriptive research. The data used as a result were in the form of filling questionnaire data by teachers. Based on the results, it was found that the planning aspects of the integrated science learning plan with a percentage of 75% was good, the implementation aspect of integrated science learning with a percentage of 72.5% was enough, and aspects of assessment learning process and results with a percentage of 77.5% was good. Thus, the average of whole aspect was 75% categorized as good. So, the implementation of thematic integrated science learning at SMP N 1 Tambusai has been carried out sufficiently, both in accordance with the objectives of the 2013 Curriculum.


Keywords


Integrated Science, 2013 Curriculum, Thematic

Full Text:

PDF

References


Astin Lukum, 2015. Evaluasi Program Pembelajaran IPA SMP Menggunakan Model Countenance Stake. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, Universitas Negeri Gorontalo, 19 (1), 25-37.

Daryanto, 2014. Pembelajaran Tematik, Terpadu, Terintegrasi (Kurikulum 2013). Gava Media, Yogyakarta.

Esmiyati, Sri Haryani, & Eling Purwantoyo, 2013. Pengembangan Buku Siswa IPA Terpadu Bervisi SETS (science, environment, technology, and society) pada Tema Ekosistem. Unnes Science Education Journal: 2252-6609.

Fogarty, Robin, 1991. Ten Way to Integrate Curriculum IRI/Skylight Publishing, Inc., Illinois.

Friska Herina Fitriani, Parmin, & Isa Akhlis, 2013. Pengembangan Media Pembelajaran IPA Terpadu Berbasis Komputer pada Tema Bunyi melalui Lesson Study Untuk Kelas VIII. Unnes Science Educational Journal, 2 (1). Prodi Pendidikan IPA Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Negeri Semarang,

Hendra Jati Puspita, 2016. Impelementasi Pembelajaran Tematik Terpadu Pada Kelas VB SD Negeri Tegalrejo 1 Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar Edisi 9 Tahun Ke-5 2016. PGSD Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Yogyakarta.

Indah Ratnasari, 2016. Analisis Pelaksanaan Kurikulum 2013 dalam Mata Pelajaran Matematika. Jurnal Publikasi Ilmiah. Jurnal Universitas Muhammadiyah Surakarta, Surakarta: Program Studi Pendidikan Matematika FKIP Universitas Muhammadiyah Surakarta.

La Iru & La Ode Safiun Arihi, 2012. Analisis Penerapan Pendekatan, Metode, Strategi, dan Model-Model Pembelajaran. Multi Presindo, Yogyakarta.

Muhammad Abduh, Nugroho, & Siskandar, 2014. Evaluasi Pembelajaran Tematik Dilihat Dari Hasil Belajar Siswa.Indonesian Journal of Curriculum and Educational Technology Studies IJCETS, 1 (1). Jurusan Teknologi Pendidikan, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Semarang.

Izzati, N., Hindarto, S, D., & Pamelasari, 2013. Pengembangan Modul Tematik dan Inovatif Berkarakter pada Tema Pencemaran Lingkungan Untuk Siswa Kelas VII SMP Jurnal Pendidikan IPA Indonesia JPII 2(2) (2013) 183-188. Semarang:Prodi Pendidikan IPA FMIPA Universitas Negeri Semarang.

Kemendikbud, 2013. Permendikbud No. 57 tahun 2014 tentang Kurikulum 2013 Sekolah Dasar/Madrasah Ibtidaiyah. Kemendikbud, Jakarta.

Nahampun, Jeperis, 2013. Pembelajaran IPA pada Kurikulum 2013. https://jeperis. wordpress.com/2013/11/13/pembelajara n-ipa-pada-kurikulum-2013/

Nurhikmah, 2017. Pengembangan Buku Teks Pelajaran IPA Model Sequenced dengan Tema Sistem Adaptasi Tubuh Manusia terhadap Perubahan Suhu dan Pendekatan ESD. Tesis. Pascasarjana Pendidikan Fisika UNP, Padang.

Nopy Widian Ningsih, 2013. Pengembangan Perangkat Pembelajaran IPA Terpadu Tipe Webbed Tema Tercemarkah Airku di Kelas VII SMP. Jurnal Pendidikan Sains e-Pensa, 01 (1) 54-59, Program Studi Pendidikan Sains FMIPA Universitas Negeri Surabaya.

Sungkono, 2009. Pengembangan Bahan Ajar. Universitas Negeri Yogyakarta, Yogyakarta.

Trianto, 2012. Model Pembelajaran Terpadu. Bumi Aksara, Jakarta. Ujang

Sukandi, 2001. Belajar Aktif. Pusat Penerbit Universitas, Jakarta.

Uus Toharudin, Sri Hendrawati, & Andrian Rustaman, 2011. Membangun Literasi Sains Siswa. Humaniora, Bandung.

Wiwik Nurul Hayati, 2012. Pengelolaan Pembelajaran Tematik di SD Djama’atul Ichwan Surakarta. Program Studi Manajemen Pendidikan Program Pascasarjana Universitas Negeri Surakarta, Surakarta.

Yamin, Martinis, 2006. Strategi Pembelajaran Berbasis Kompetensi. Gaung Persada Press, Jakarta.




DOI: http://dx.doi.org/10.31258/jgs.6.2.85-91

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Nurhikmah Sasna Junaidi, Afdhal Ridho

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Jurnal ini terdaftar dan terindeks pada: