Development of Physics Learning Media with POE Model-Based Corrective Feedback for Senior High School

Afina Maulidiani Rahma, Muhammad Reyza Arief Taqwa, Nugroho Adi Pramono

Abstract


 

This research was conducted with the aim of describing web-assisted physics learning media with POE model-based corrective feedback and describing the appropriateness and legibility of the product. This type of research is research and development (R & D) with the 4D models. Development 4D model has 4 steps that are defined, design, development, and disseminate, but this development did up to the development step. The data analysis techniques used were qualitative and quantitative. Qualitative data is obtained from comments and suggestions from expert validators, while quantitative data is obtained from the total score of the assessment based on the Likert scale 1-4. At the validation test and product legibility done by the physics lecture of State University of Malang and physics teacher of Senior High School 1 Kedungwaru as limited trial respondent. Based on the validation test conducted, it was obtained an average value of 3.56 with a very valid category, while for limited trials an average percentage of 83.3% was obtained with legible criteria. Thus the web-assisted physics learning media developed is declared valid and suitable for use.


Keywords


Physics Learning Media, Corrective Feedback, POE Model-Based

Full Text:

PDF

References


Amalia, Y. F., Zainuddin, Z., & Misbah, M. (2016). Pengembangan Bahan Ajar IPA Fisika Berorientasi Keterampilan Generik Sains Menggunakan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing di SMP Negeri 13 Banjarmasin. Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika, 4(3), 183–191.

Aprita, D. F., Supriadi, B., & Prihandono, T. (2018). Identifikasi Pemahaman Konsep Fluida Dinamis Menggunakan Four Tier Test pada Siswa SMA. Jurnal Pembelajaran Fisika, 7(3), 315–321.

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Sebuah Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.

Ariyanti, R., Suparwoto, S., & Muchlas, M. (2014). Pengaruh Implementasi Virtual Lab Berbasis Multimedia Interaktif Terhadap Pemahaman Konsep Fisika Listrik Dinamis.

Astuti, I. A. D., Sumarni, R. A., & Saraswati, D. L. (2017). Pengembangan media pembelajaran fisika mobile learning berbasis Android. Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, 3(1), 57–62.

Chao, L. (2012). Deployment of Mobile Learning Course Materials to Android Powered Mobile Devices. International Journal of Distance Education Technologies (IJDET), 10(3), 1–16.

Darus Salam, A. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Web Interaktif (Blog) untuk Meningkatkan Motivasi Belajar pada Mata Pelajaran Pemasaran Online Sub Kompetensi Dasar Merancang Website (Studi pada siswa kelas X tata niaga SMK Negeri 2 Nganjuk). Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 3(2).

Fannie, R. D. & Rohati, R. (2014). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Berbasis POE (Predict, Observe, Explain) pada Materi Program Linear Kelas XII SMA. Sainmatika: Jurnal Sains Dan Matematika Universitas Jambi, 8(1).

Hidayah, A. & Yuberti, Y. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran POE (Predict-Observe-Explain) terhadap Keterampilan Proses Belajar Fisika Siswa Pokok Bahasan Suhu dan Kalor. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 1(1), 21–27.

Hudojo, H. (1988). Mengajar Belajar Matematika. Jakarta: Depdikbud.

Kurniawati, R., Djudin, T., & Arsyid, S. B. (2013). Pengaruh Pemberian Corrective Feedback pada Pekerjaan Rumah terhadap Perubahan Miskonsepsi Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(7).

Luthfiaturrohmah, L. (2016). Pengembangan Physic Pocket Book Berbasis POE (Predict-Observe-Explain) pada Pokok Bahasan Fluida Statis untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa SMA/MA. Prosiding SNPF (Seminar Nasional Pendidikan Fisika).

Muna, I. A. (2017). Model Pembelajaran POE (Predict - Observe - Explain) dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Keterampilan Proses IPA. El-Wasathiya: Jurnal Studi Agama, 5(1), 73–92.

Nisrina, N., Gunawan, G., & Harjono, A. (2017). Pembelajaran Kooperatif dengan Media Virtual untuk Peningkatan Penguasaan Konsep Fluida Statis Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 2(2), 66–72.

Nugrahani, R. (2007). Media Pembelajaran Berbasis Visual Berbentuk Permainan Ular Tangga untuk meningkatkan Kualitas Belajar Mengajar di Sekolah Dasar. Lembaran Ilmu Kependidikan, 36(1).

Nugroho, A. P., Raharjo, T., & Wahyuningsih, D. (2013). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Menggunakan Permainan Ular Tangga Ditinjau dari Motivasi Belajar Siswa Kelas VIII Materi Gaya. Jurnal Pendidikan Fisika, 1(1), 11–18.

Riduwan, M. B. A. (2007). Skala Pengukuran Variabel - Variabel Penelitian. Bandung: Alf. Bandung.

Saregar, A. (2016). Pembelajaran Pengantar Fisika Kuantum dengan Memanfaatkan Media Phet Simulation dan LKM Melalui Pendekatan Saintifik: Dampak pada Minat dan Penguasaan Konsep Mahasiswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 5(1), 53–60.

Sholihah, B. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Model POE (Predict, Observe, Explain) dengan Virtual Laboratory atau Real Laboratory pada Materi Gerak Harmonis Sederhana Fisika SMA/MA. Universitas Negeri Malang.

Sholihat, F. N., Samsudin, A., & Nugraha, M. G. (2017). Identifikasi Miskonsepsi dan Penyebab Miskonsepsi Siswa Mengguna-kan Four-Tier Diagnostic Test Pada Sub-Materi Fluida Dinamik: Azas Kontinuitas. Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, 3(2), 175–180.

Thiagarajan, S., Semmel, D. S., & Semmel, M. I. (1974). Instructional Development for Training Teachers of Exceptional Children. Minneapolis, Minnesota: Leadership Training Institute/Special Education.

Ulya, S. (2013). Keefektifan Model Pembelajaran Guided Inquiry Berbasis Think Pair Share (TPS) dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Fisika Kelas XI SMA. Universitas Negeri Semarang.

Yuliani, N. (2017). Pengaruh Model Poe (Prediction, Observation, and Explanation) dalam Pembelajaran Fluida Statis di SMA. Fkip E-Proceeding, 2(1), 5–5.




DOI: http://dx.doi.org/10.31258/jgs.8.2.86-96

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Afina Maulidiani Rahma

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Jurnal ini terdaftar dan terindeks pada: