META-ANALYSIS: ENHANCING JUNIOR HIGH SCHOOL STUDENTS’ HIGHER ORDER THINKING SKILLS THROUGH PROBLEM SOLVING LEARNING MODEL IN NATURAL SCIENCES-PHYSICS

Rian Sugianto, Niki Dian Permana P, Diniya Diniya

Abstract


 

This research aims to analyze the application of problem solving learning models to improve students' higher-order thinking skills in science-physics learning. This research was conducted using a meta-analysis method. The steps taken are collecting scientific articles from accredited national journals in Sinta 1 to Sinta 4 relating to research topics, grouping journal articles, and analyzing data obtained descriptively. Based on the results of the analysis it was concluded that the application of the problem solving learning model can improve student learning outcomes by an average of 55.45 in the medium category. For the group of articles with the dependent variable creative thinking skills, critical thinking skills, science process skills, problem solving skills and metacognition abilities, all of which are classified as higher order thinking skills, an average increase of 56.65 in the medium category.


Keywords


problem solving, higher order thinking skills, meta-analysis

Full Text:

PDF

References


Anderson, L.W., & Krathwohl, D.R. (2010). Kerangka landasan untuk pembelajaran pengajaran dan asesmen. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Arends, Richard, I. (1997). Classroom instruction and management, New York: McGraw-Hill.

Atqiya, N. (2016). Meningkatkan kemampuan siswa dalam mengaplikasikan rumus fisika dengan menggunakan metode problem solving dalam sintaks pengajaran langsung pada siswa kelas VIIB SMP Muhammadiyah 1 Banjarmasin. Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika, 4(3), 237. https://doi.org/10.20527/bipf.v4i3.1003

Daryanti, S., Sakti, I., & Hamdani, D. (2019). Pengaruh pembelajaran model problem solving berorientasi higher order thinking skills terhadap hasil belajar fisika dan kemampuan pemecahan masalah. Jurnal Kumparan Fisika, 2(2), 65-72.

Dennys, G., & Sahya. (2013). Efek model pembelajaran problem solving dan motivasi terhadap hasil belajar fisika siswa SMA. Jurnal Pendidikan Fisika, 2(1), 65–72.

Depdiknas. (2015). Tentang, PP No 13 tahun 2015 tentang perubahan kedua atas PP no 19 tahun 2005 standar nasional pendidikan. https://doi.org/10.1007/s13398-014-0173-7.2.

Despaleri, P.S. (2015). Analisis pengaruh model pembelajaran berbasis masalah dengan menggunakan media flash dan sikap ilmiah terhadap kemampuan berpikir tingkat tinggi fisika siswa SMA. Jurnal Pendidikan Fisika, 4(1), 33–40.

Ernawati, E. (2016). Pengembangan perangkat pembelajaran matematika berbasis open-ended approach untuk mengembangkan HOTS siswa SMA. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 3(2), 209. https://doi.org/10.21831/jrpm.v3i2.1063.

Firmansyah. (2009). Penerapan model pembelajaran problem solving berbantuan web pada materi ekstraksi terhadap hasil belajar dan motivasi mahasiswa. Jurnal Pendidikan Sains, 39(2), 67–78.

Garrett, A.J., & Mazzocco, M.M.M. (2006). Development of the metacognitive skills of prediction and evaluation in children with or without math disability. Learning Disabilities Research & Practice, 21(2), 77-87.

Hadi, S. (2019). TIMSS Indonesia (Trends in international mathematics and science study). Prosiding seminar nasional & call for papers Program Studi Magister Pendidikan Matematika Universitas Siliwangi, 562–569.

Hake, R.R. (1999). Interactive-engagement versus tradisional methods: A six-thousand-student survey of mechanics tes data for introductory physics course. American Journal of Physic, 66(1), 64-74.

I Wayana Gunanda, & Syahrizal Ayub, K. (2019). Impementasi lesson study melalui model pembelajaran problem solving untuk meningkatkan kemampuan berpikir kreatif dan hasil belajar. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 5(1), 123–133.

Jonassen, D.H. (2000). Toward a design theory of problem solving. Educational Technology Research and Development, 48(4), 63–85. https://doi.org/10.1007/BF02300500.

Kemendikbud. (2016). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 24 Tahun 2016 tentang kompetensi dasar pelajaran Pada kurikulum 2013 pada pendidikan dasar dan menengah. Jakarta: Kemendikbud.

Kusumawati A, & Konsim, G. (2013). Pengaruh model pembelajaran partisipatif menggunakan metode pemecahan masalah terhadap hasil belajar fisika siswa kelas VIII SMPN 3 Batukliang. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika, 1(2), 80–85.

Meki, S.U. (2017). Pengaruh penggunaan metode problem solving learning terhadap hasil Belajar fisika siswa kelas XII IPA MAN 1 Pesisir Selatan. Jurnal Riset Fisika Edukasi Dan Sains, 4(1), 38–47.

Nori, A. (2019). An analysis of student’s critical thinking skills In physics lesson in SMA 8 Pekanbaru. Jurnal Geliga Sains, 7(1), 11–17.

Permana, N. D. (2018). Penerapan model pembelajaran learning cycle 7E berbantuan website untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis siswa pada materi kinematika gerak lurus. Journal of Natural Science and Integration, (1), 11–41.

Rahmawati. (2013). Pengaruh model pembelajaran problem solving Terhadapa hasil belajar fisika siswa kelas VIII SMPN 5 Lingsar tahun pelajaran 2012/2013. Jurnal Lensa Kependidikan Fisika, 1(1).

Rahmawati, N. (2018). Pembelajaran bahasa Arab : Menuju higher order thinking skills (HOTS). Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab IV, 53(9), 287. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004.

Rindayu Noviatika, & Gunawan, J.R. (2019). Pengaruh Model pembelajaran berbasis masalah berbantuan mobile pocket book fisika terhadap kemampuan pemecahan masalah peserta didik. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 5(2), 240–246.

Suherman. (2013). Meningkatkan hasil belajar siswa dengan menggunakan model pembelajaran problem solving berbasis eksperimen dalam pembelajaran fisika. Jurnal Pendidikan Fisika, 2(2), 57–64.

Sweller, J. (1988). Cognitive load during problem solving: Effects on learning. Cognitive Science, 12(2), 257–285. https://doi.org/10.1016/0364-0213(88)90023-7.

Ubaidillah, M. (2016). Pengembangan LKPD fisika berbasis problem solving untuk meningkatkan keterampilan berpikir tingkat tinggi. Edufisika: Jurnal Pendidikan Fisika, 1(2), 09-20.

Werdhiana, I. K., & Amiruddin, H. (2015). Peningkatan hasil belajar IPA fisika dengan menggunakan model pembelajaran problem solving pada siswa kelas VII SMP Negeri 18 Palu. Jurnal Pendidikan Fisika Tadalaku, 3(3), 13–17.




DOI: http://dx.doi.org/10.31258/jgs.8.1.55-63

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Rian Sugianto, Niki Dian Permana Putra, Diniya Diniya

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Jurnal ini terdaftar dan terindeks pada: