META-ANALYSIS: TYPES OF MEDIA AND CHARACTERISTICS OF PHYSICAL MATERIALS SUITABLE FOR PHYSICS LEARNING MEDIA BASED ON ADOBE FLASH SOFTWARE

Hasbi Azis, Mutia Risma, Sinta Yolanda, Desnita Desnita, Usmeldi Usmeldi

Abstract



This research aimed to analyze the types of media and the characteristics of physics materials that are suitable for use in the development of physics learning media, using Adobe Flash software. The research uses a meta-analysis method, which is a method for analyzing many of the research that has been done. This research uses secondary data obtained from previous research in the form of journals related to the media using Adobe Flash software for senior high school physics subjects. The journals examined in this research consisted of 20 research articles that developed an adobe flash-based interactive learning media for physics learning in senior high schools. The number of articles reviewed consisted of 3 articles from international journals and 17 articles from national journals. Based on the results of the analysis that has been done, found 13 physics materials obtained from 20 journals analyzed, where the concepts of temperature, heat, and transfer are the most widely used material as content in the development of physics learning media based on Adobe Flash software. While the type of media that is widely used in computer-based learning media.


Keywords


meta-analysis, physics, learning media, adobe flash

Full Text:

PDF

References


Aji, S.D. (2019). Physics Education (PhyEdu): Mechanical wave media for physics learning. Journal of Physics: Conference Series “4th Annual Applied Science and Enginerring Conference”.

Arfiansyah, L. P., et al. (2019). Pengembangan media pembelajaran berbasis scratch pada pokok bahasan Alat Optik. Unnes Physics Educational Journal, 8(1), 66-74.

Astea, M., et al. (2012). Aplikasi mobile learning fisika dengan menggunakan Adobe Flash sebagai media pembelajaran pendukung. Journal Pendidikan dan Kebudayaan, 18(2).

Bayasari, A., Sunaryo, & Iswanto B.H. (2012). Pengembangan media pembelajaran fisika berbasis adobe flash untuk menjekaskan Fisika Inti dan Radioaktivitas untuk SMA Kelas XII. Seminar Nasional Fisika.

DePorter, Bobbi, & Hernacki, M. (2000). Quantum learning, membiasakan belajar menyenangkan (Diterjemahkan oleh Alwiyah Abdurrahman). Bandung: Kaifa.

Eka, E.Y., Budiawati, S., & Fitriana, D. (2013). Desain media pembelajaran dalam bentuk buku saku yang berbasis mobile aplication menggunakan player air for android pada Adobe Flash Profesional CS 5.5 untuk materi fisika SMA. Seminar nasional fisika dan pendidikan fisika “Pembelajaran sains berbasis kearifan lokal.

Escalada, L.T., & Zollman, D.A. (1997). An investigation on the effects of using interactive digital vidio in a physics classroom on student learning and attitudes. Journal of Research in Science Teaching, 34(5).

Fajarianto, O., Triono, & Cahyadi, F. (2015). Perancangan pembuatan multimedia pembelajaran “Hukum Newton tentang gaya dan gerak” berbasis Adobe Flash. Jurnal Sisfotek Global, 5(1).

Glass, G.V., McGaw, B., & Smith, M.L. (1981). Meta-analysis in Social Research. Beverly Hills. Calif: Sage.

Husono, La., et al. (2019). Pengembangan media pembelajaran fisika berbasis Adobe Flash CS6 pada materi pokok fluida statis untuk siswa kelas XI SMA/MA. Jurnal Penelitian Pendidikan Fisika, 4(4).

Jalaluddin, M., et al. (2019). Pengembangan media pembelajaran fisika sma kelas XI menggunakan Adobe Flash Proffesional CS6 pada materi momentum dan impuls. Jurnal Penelitian Pendidikan Fisika, 4(4).

Jannah, R. (2017). Pengembangan media pembelajaran fisika berbasis mobile learning dengan menggunakan Adobe Flash cs6 siswa kelas XI MAN 2 Padang. Natural Science Journal, 3(2).

Jonassen, D.H. (1995). Thinking Technology: Toward a Constructivist Design Model. Journal of Education Technology, 34(4).

Kurniawati, H., Desnita, & Siswoyo. (2016). Pengembangan media pembelajaran berbasis 3D PadeFlip fisika untuk materi getaran dan gelombang bunyi. Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, 2(1).

Prasetya, A. M., et al. (2018). Pengembangan multimedia interaktif berbasis android pada mata pelajaran fisika pokok bahasan suhu, kalor dan perpindahan kalor untuk SMA kelas XI. Jurnal Inovasi dan Pembelajaran Fisika.

Rahayu, Sy., et al. (2019). Development of sound wave and light wave e-book physics based on scientific approach to improve sciece process skills for secondary school students. AIP Conference Proceedings “The 8th Nasional Physics Seminar 2019”.

Rezeki, S. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Untuk Sekolah Menengah Atas Kelas XI Pada Pokok Bahasan Momentum. Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, 3(1).

Riduwan. (2010). Skala Pengukuran Variabel-variabel Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Rohmani. Widha Sunarno, & Sukarmin. (2015). Pengembangan media pembelajaran fisika berbasis multimedia interaktif erintegrasi dengan LKS pokok bahasan hukum Newton tentang gerak kelas X SMA/MA. Jurnal Inkuiri, 4(1).

Sadaiman, A.S, et al. (2014). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.

Setia, O.M. (2018). Pengembangan media pembelajaran dengan menggunakan Adobe Flash CS6 pada materi hukum Newton tentang gerak dan penerapannya. Jurnal Edufisika, 3(1).

Sukariasih, L., et al. (2019). The development of interactive multimedia on science learning based Adobe Flash CS6. International Journal for Educational and Vocational Studies, 1(4).

Susilawati, et al. (2017). Media pembelajaran fisika modernberbasis android menggunakan Adobe Flash CS6 dengan animasi tiga dimensi pada materi model atom untuk siswa kelas XII SMA. Prosiding SNFA (Seminar Nasional Fisika dan Aplikasinya).

Surata, I.K., Sudiana, I.G., & Sudirgayasa. (2020). Meta-analisis media pembelajaran pada pembelajaran biologi. Journal of Education Technology, 4(1).

Usmeldi. (2017). Efektivitas penerapan media pembelajaran interaktif dengan software autorun untuk meningkatkan kompetensi fisika siswa SMK Negeri 1 Padang. Jurnal Eksakta Pendidikan, 1(1).

Winarno, A., et al. (2009). Teknik evaluasi multimedia pembelajaran panduan lengkap untuk para pendidik dan praktisi pendidikan. Jakarta: Genius Prima Media.

Zaman, Muhammad, Q., et al. (2012). Pengembangan multimedia pembelajaran interaktif menggunakan macromedia flash professional pada mata pelajaran fisika. Indonesian Journal of Curriculum and Educational Technology Studies, 1(1), 6-7.




DOI: http://dx.doi.org/10.31258/jgs.8.1.24-32

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Hasbi Azis, Mutia Risma, Sinta Yolanda, Desnita Desnita, Usmeldi Usmeldi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Jurnal ini terdaftar dan terindeks pada: